Ska vi lägga ner våra sök hundar i tjänst?

Igår åkte jag och vännen Kattis iväg till Uppsala,
en brunch på hotellet Radisson Blue innan vi satte oss i salen gällande
föreläsningen om sök hundar. Inriktning i tjänst. (Polis)

Jag som har haft möjligheten att vara på många föreläsningar via jobb och utbildningar inser rätt snabbt att det är verkligen skillnad på föreläsare och föreläsare. 
Alla är duktiga och har grymt mycket information att komma med.. 
Men det här att fånga lyssnaren är inte allas grej helt enkelt. 
Jag som antagligen har en släng av några bokstäver svävade snabbt bort i min värld,
tog en snus eller två och funderade på olika träningshallar som finns i närheten..
Tills jag i hela kroppen känner hur något håller på att hända i detta rum,
energin vart plötsligt så jävla stark och inte av förundran och nyfikenhet..

Jag hör hur han, utan tvekan, inför alla oss hundägare säger.. 
”Ska vi verkligen ha våra sök hundar i tjänst? De gör ju fel.
De blindmarkerar, missar narkotika och markerar ut oskyldiga. 
Vi kanske ska lägga ner dessa hundar i tjänst och lägga pengar på något som fungerar?”
Jag skönk ner i stolen, visste mycket väl vad som skulle ske och log lite.. 
Vilket jävla mod, vilken jävla snubbe. Stake är minst sagt något man behöver för att kläcka ur sig detta framför minst 40 hundförare, poliser och Sök intresserade hundägare..
Folk gick. Folk vart upprörda. Min kära vän fräste fram i ren frustration ”Hur kan han?” Hur kan han säga så?! Så mycket våra hundar gör för oss?! Hur kan han?!”

Jag var nog en av väldigt få i det där rummet som faktiskt delvis höll med och förstod hans argument. Jag kanske tillochmed var den enda. För om vi bortser från vår otroligt
starka kärlek för dessa djur, hur vi vill försvara dem in i det sista så är det såhär,
att dessa hundar har vi i tjänst. De ska fungera i tjänst och de ska iallafall ha 9 av 10 rätt.
Jämt. De kan inte ha 5 av 10 rätt och fortsätta jobba i tjänst.
Det kostar för mycket pengar. Vi missar information och anklagar fel personer.
Det är kränkande, tidskrävande och kostar multum.

Men vissa hundar fungerar ju? Ja och dessa ska vi använda.
Så då vänder vi på frågan lite, Ska vi sluta använda våra sök hundar i tjänst?
Eller ska vi helt enkelt lägga större vikt vid utbildningen av hundarna,
ska vi ha högre krav på våra tjänstehundar med hundförare och ska vi ha grundliga löpande kontroller av dessa?

När föreläsningen var slut gick vi snabbt därifrån, jag var nöjd,
nästan lite imponerad av denna man som utan tvekan la fram den
känsligaste frågan, även om alla där inne valde att bli arga och upprörda så
inser jag att det här är en fråga som jag hoppas att fler lyfter och utreder.
Även om det som i detta fall är en känslig fråga som trampar många hundförare på tårna..

2316113_1200_675.jpg

🌸 Sara

2 thoughts on “Ska vi lägga ner våra sök hundar i tjänst?

  1. Oj, vilken stake att säga sådär! Men samtidigt är det ju bra att någon vågar komma fram och säga det. Nu är inte jag insatt i sök-världen och vet inte hur många bra eller dåliga hundar vi har i Sverige, men jättebra att saker bli ifrågasatt!
    För som du säger, även om vi har stor kärlek till våra djur, så är det ju ett jobb som dom är tränad för att utföra, och det måste dom klara bra!

    Hoppas du får mer respons på ditt inlägg, vore skoj att läsa om ev uppföljning!
    Är ju så mycket i hundvärlden jag inte har den blekaste aning om, men som jag stöter på lite här och där i bloggar och annan text, och blir intresserad utav! 🙂

    Liked by 1 person

  2. Ja men verklige, inte alla som vågar göra sådär! Jag är själv inte så insatt i hundförar-världen men vill lära mig mer, men när jag hörde honom förstod tillåmed jag att nu jävlar
    kommer helvetet brytas lös haha! Men jag tyckte det var bra, inte alla av våra skattebetalare uppskattar summan som går till hundenheten och då gäller det ju att det fungerar. 🙂

    Tack, gällande det här inlägget är det fruktansvärt tyst..
    Men får hoppas på att någon som kan ämnet bättre och är insatt kan argumentera emot 😉

    Ta hand om dig och ha en grymt bra kväll. 🙂

    //Sara med fyrfotade!

    Gilla

Kommentera

