Tankar kring vägen till mer hund

Vad gör en riktigt duktig ”hundpsykolog” och kan man någonsin se sig själv som fullärd?

Jag vill tro att ju mer man öppnar sinnena, utsätter sig för olika situationer, miljöer och försöker suga åt sig allt som en liten gul tvättsvamp så är man iallafall ett steg på vägen till att börja förstå och få sig en grund. Att ha acceptans och inse att man aldrig någonsin är fullärd gör att ens förutsättningar till att lära sig mer ökar.

Oavsett hur jobbigt det ibland kan vara vill jag ta del av alla hundens olika världar. Jag vill se och lära oavsett om det är i Sverige eller i Kina. Jag vill ha en lika bra grund inom hundens värld som människan. Vikten av att förstå att först när du kan nå människan med ett bra tänk inom det ibland svåra området psykologi så kanske du lyckas nå fram till hundägaren för att slutligen kunna nå fram till hunden.

När man bygger på sin ryggsäck med erfarenheter och refereringspunkter börjar man nå sitt esse med att senare kunna hjälpa, lösa problem och nå resultat. Men för att kunna komma dit behöver man gräva bland olika exempel. Alla typer av exempel – dåliga som bra.

I detta arbete är det också en förutsättning att kunna ha mentorer runt sig, erfarna rävar som kan hjälpa med tankar och funderingar, dela med sig av erfarenheter och vägleda ens egna krokiga väg inom hundvärlden.

Under min väg som ibland känns som ett maraton mitt i regnskogen är jag fruktansvärt glad över att ha Karisma i ryggen! Att kunna vända och vrida med Mickie i ryggen, att ha hela gänget via Hundar Utan Hem och mina älskade uppfödare!

Men jag kan inte sluta där, med ett öppet sinne och längtan efter att lära mer möter jag flera äldsjälar  och hoppas på fler kvällar med dessa människor i ens närhet.

För vad vore denna resa utan inte bara fyrbenta utan även alla dessa underbara Tvåbenta? Denna väg kommer nog alltid vara en väg utan mål men jag hoppas att jag kan bidra och hjälpa under resans gång.

För man kan inte göra allt, men man kan alltid göra något! En resa som började i jakten på att få förståelse för hur ens hund kunde bli ihjälbiten, brutalt och oförskonat. En sorg som inte gick att bearbeta på annat sett och som idag har lett mig rakt in i armarna hos en värld som är obeskrivligt fylld med kärlek och omvårdnad, gemenskap och samhörighet. 💙

🌸 Sara

Kommentera

