Vad är en lydig hund?

Något som verkligen har etsat sig fast i mitt huvud,
som jag senaste dagarna vänder och vrider på är just ovan,
Vad är en lydig hund? 

Är en lydig hund en Hund som presterar klockrent på tävlingsbanorna? 
Är en lydig hund den som inte vågar ta ett steg från sin ägare? 
Är en lydig hund den som fungerar i alla hundmöten? 
Är en lydig hund en Hund som kan gå lös i alla situationer? 
Eller är en lydig hund en hund som inte kommer fram och hälsar
när besökare kommer innanför dörren?

Då är våra hundar fruktansvärt olydiga. 

För det är allt för ofta jag hör människor säga
”Min hund är ju inte så lydig…”
Lite skamset, lite tyst, lite med känslan av att man har misslyckats. 
Lite bittert i min förvirring svarar jag alltid då
”Men vad är en lydig hund?  Vad är en lydig hund för dig?
Är det viktigaste inte att hunden fungerar i Ditt liv och att ni mår bra?”

Varför ska vi alltid, alltid tänka begreppet lydnad? 
Varför vänder vi inte på det och ser till välmående?
Fungerar hunden i Din vardag, med de situationer som innebär i ditt liv?
Har ni kul tillsammans? Litar ni på varann och har en god kontakt?

Det kanske är att hunden är tränad för att kunna vara med dig på jobbet,
att klara av en miljö där man måste vara lugn, där människor
springer och telefonerna ringer. Eller är det att hunden är med på
gården och har inte bara koll på dig utan även djur och fordon som åker.
Eller är hunden hemma med familjen och 4 små barn som springer?
Och hunden mår bra i dessa situationer.. Är inte det en förjäkla lydig hund?

I mitt sinnestånd där jag tampas med begreppet ”Lydig hund”
öppnade jag upp ännu en artikel och fick plötsligt ord på saker och ting..
Några frågetecken av alla mina funderingar luckrades upp och ännu en gång
inser jag att det är precis frågor som dessa som jag vill arbeta med.

Så med detta sagt länkar jag vidare till artikeln
Att Leva eller Lyda.

jagochamy

Min älskade Amy. ❤ Dock inte alltid så ”Lydig..” ❤

 

🌸 Sara

3 thoughts on “Vad är en lydig hund?

  1. Stötte på det här med lydnad igår på en prommis. Min valp på 5 månader blir jätteglad när hon ser folk/hundar hon känner och vill jättegärna hälsa! Vi tränar på att hon ska sitta och ta ögonkontakt innan detta sker, och det blir ju bättre för varje gång. Men hon är inte duktig på att hälsa ”fint och artigt”, utan både hoppar lite och kramas och har sig. Det tränar vi på med, att inte hoppa.
    Men så mötte vi en man som vi träffat tidigare och hälsat på, och han vet att hon är väldigt glad i att hälsa, men säger att jag behöver nog jobba mer med vovven jag har innan jag skaffar en till.

    Jaha, så bara för jag har en vovve som är väldigt glad när det kommer till att hälsa, är hon olydig då? Då hon i övrigt är en fullt fungerande hund som lyssnar för det mesta, men även har sina upptåg?
    Näe, jag har ju hellre en vovve som inte är lika ”lydig” men är levnadsglad och har skoj i livet, än en lydig hund som följer minsta vink och inte vågar göra nåt annat.
    Och då tjejen är såpass liten så finns det gott om tid till att bli duktig och lydig utan att man behöver kväva livsglädjen.

    Liked by 1 person

  2. Herregud du har ju en valp! Sånt där tar tid och personligen kan jag tycka att man kan lägga lydnadsbiten lite åt sidan första tiden med hunden och jobba upp en fungerande kontakt och följsamhet andra ord trygghet med sin ägare, så kan jag lova att under ”tånåren” så blir det lite lättare så kan man satsa mer på kommandon och ”lydnad” när den värsta trottsperioden är över.

    Låter för övrigt som att du har ett bra tänk, kör vidare på den linjen du är inne på! För man får inte glömma ha njuta och ha roligt med hunden också, allt är inte bara krav och ”fya”.

    Kram //Sara med fyrfotade!

    Liked by 1 person

  3. Jeg mener at en lydig hund ikke trenger å være en passiv hund, men det er en hund som hører på eier og utfører kommandoer uten tull. Jeg har en veldig lydig hund og to relativt lydige hunder. Den mest lydige (Ymse) er også den mest aktive, den som herjer mest, tar mest av når det kanskje kan skje noe morsomt (eller ikke, men det er best å bli litt ekstra glad i tilfelle). Han er voldsom på alle måter. Men han er ekstremt lydhør. Han bråsnur på innkalling, han går å legger seg om jeg ber han om det, han passerer andre pent når han skal, i drag passerer han alt og tar alle høyre/venstre kommandoer, han kan gå løs hvor som helst, men da må han være under kommando, hvis ikke løper han fort rundt over alt. Vi kan trene lp hvor som helst og med alle mulige forstyrrelser, for det han vil aller mest i hele verden er å få det til riktig og gjøre akkurat som jeg vil. Jeg vil si han er en lydigere hund enn den litt eldre og roligere hunden min (Ekko). Han eldste finner ikke på så mye. Han er ikke like aktiv, og ikke live intens i alt han gjør. Men han er mer selvstendig. Han ”skal bare”. Han hører han også, men må gjerne få beskjed to ganger. Han sjekker alltid ut andre muligheter før han hører, han sjekker hvorfor jeg roper før han kommer på innkalling osv. En relativt lydig hund, som mange kanskje vil oppfatte som lydigere fordi han er roligere, men jeg vil si den første hunden jeg beskrev (Ymse) er den mest lydige. Rolig er ikke det samme som lydig i min verden 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

