Djur i hela sängen!

Ni vet när folk frågar om man har djur?
Med följfrågan ”Du har väl inte ALLA i sängen?!”
Gott folk, hos oss skedar jag med amstaffen (under täcket),
Katten sover gärna mitt på ansiktet så att man vaknar upp mitt i natten
och tror att man ska kvävas, Alta hoppar jämfota på oss när hon vill leka
och sambon undrar nog hur fan han kunde välja detta liv
, varje natt.

Ibland tycker jag synd om sambon. Speciellt när han inte hinner före till sängen. För då tar jag, katten och hundarna över. Det är djur överallt.
Ibland kan jag vakna av att lampan tänds och en galen man står och vevar med armarna, uppgivet suckar och häver ur sig
”Och vart fan ska jag sova då?! Ner, Ner, NER!”
Kom ihåg att i denna stund och under detta sammanbrott rör sig ingen av oss ur fläcken, Brookie trycker sig bara längre ner bland täckena
med ett staffeleende över hela ansiktet, Alta sträcker på sig mer
lite för att markera att om man inte är snabb så får man skylla sig själv.
På sin Höjd kanske katten reagerar med att öppna ena ögat
och börja kurra högt och provocerande.

I dessa lägen brukar jag putta över alla djur på min sida så släcks
lampan och en nöjd sambo kan lägga sig på sin plats breve denna djurhög.
Vi skulle aldrig kunna ha en säng som är mindre än den vi har,
det skulle sluta i en smärre separation. True story.

Så tillbaka till min fundering. Varför är det så ”hemskt” att ha sina
djur i sängen? Jag vill tro att man även där under nattens timmar
stärker flocken, gemenskapen och kontakten. Att stänga ute djuren
och låta dom sova i ett annat rum skulle aldrig någonsin falla mig in,
sen självklart kan de ha en bädd eller två att sova i nedanför sängen
men såklart i samma rum. Alta pendlar mellan sin bädd, hoppar lite på mig i sängen och ner på det svala golvet. Det blir alldeles för varmt för henne där i sängen med alla oss och varma duntäcken men även när dörren är öppen så väljer hon att vara med oss, med sin flock.
Det säger en hel del enligt mig. Att djuren vill vara nära och med oss.

Och då man inte vunnit den där miljonen ännu tvingas man vara
ifrån sina djur mer än vad man kanske önskar och då väljer jag
att värdesätta mina timmar även på nätterna med dessa fyrbenta.

Så hur kan denna sovfråga bubbla upp så mycket känslor hos andra?
Vad är egentligen det hemska med att ha sina djur i sängen?

IMG_5493

🌸 Sara

2 thoughts on “Djur i hela sängen!

  1. Jag sov alltid med Lilo. Fast jag skedade inte henne, hon skedade mig den lilla rackaren. Och det var inte alltid helt uppskattat. 180 säng och jag fick 30 cm. Men så här i efterhand när nackspärren har lagt sig så var det rätt mysigt ändå😊

    Liked by 1 person

Kommentera

