Att pussla ihop en flock

Ju mer jag pluggar på gällande hundens beteende och hur en samspelt vargflock fungerar inser jag mer och mer vilket ansvar vi har när vi
pusslar ihop våra hundar, när vi skaffar fler fyrfotade i vårt hem.
Vi har möjligheten över att försöka pussla ihop en ”bra flock”
där man jobbar för att individerna kommer fungera med varann
i de övergripande situationerna som livet ger.
Nu låter det lite som att jag menar att vi då i den stunden väljer
hur våra hundar skall samspela och riktigt så långt går jag inte.
Men genom att ta hem fler hundar så kan vi under valet av hund
som vi tar hem underlätta deras samspel på samma sätt som att vi
kan försvåra det. Låt mig vara sådär super tydligt.
Har man en tik som inte går ihop med andra tikar så är inte första
valet att skaffa hem ännu en tik. Då tar man nog hem en hane.

Men när man har en fungerande flock så tror jag verkligen att
man måste låta dessa kommunicera utan att vi är där
petar och korrigerar  för mycket. Med ett vakande öga måste
vi låta hundarna vara hundar och respektera vad de säger till varann.

Vissa hundar är mer tydliga i deras språk och andra mindre.

Mycket hör självklart till rasgrupp och individ.

Så häromkvällen stod vi i köket, hundarna åt deras mat
och just denna kväll fick de massa goda grönsaker till färskfodret.
Alta är en sådan där hund som tar en tugga i taget, suger lite på den och fortsätter i lugn och ro. Brooklyn däremot kastar sig över maten som att det skulle vara den sista måltiden, hon glufsar glatt i sig maten med propeller svansen i 180 som i dessa stunder ses som en farlig piska mot ens egna ben.. Och så ser jag i ögonvrån hur hon tvärvänder och trycker
ner hela skallen i Altas skål.. ”Vilket jäkla pucko” tänkte jag för mig själv innan Alta högt och tydligt förklarade att hon just i denna stund
njöt av sin middag
och då får Brooklyn faktiskt
hålla sig till sin egna mat!

Dragisar pratar mycket i alla känslor. I detta läge lät det som att
jorden höll på att gå under, Sambon kom springandes nerför trappen
och jag hann stoppa han i sista sekund, för vad hände?
Jo Alta sa sitt, genom endast läten och markeringar och Brooklyn
ställde sig en meter ifrån, studsandes och såklart fortfarande med proppelersvansen igång.  Alta fortsatte äta, suga och njuta av sin mat..
Inga konstigheter.

Om sambon skulle gripit tag i Alta eller Brooklyn och tagit tag i ”situationen” själv skulle han i ren rädsla & okunskap
skapat en situation som antagligen inte skulle vart sådär super trevlig.
Kanske till&med gjort så att vi skulle börja få problem med middagsbjudningarna till dessa fyrbenta.

Allt för att man inte låter flocken prata sinsemellan med deras språk.

Jag hör mer och mer runt mig om människor som har flera
hundar i hemmet som inte ”längre” går ihop..
Jag kan inte sluta fundera på om det är så att hundarna verkligen inte fungerar i den utvalda flocken eller om det är så att människan,
i ren okunskap skapat ett problem som antagligen inte skulle ha funnits om man endast lät hundarna prata klart,
på deras enligt oss ibland dysfunktionella sätt…

🌸 Sara

Kommentera

