Att charma en Alaskan Malamute

Jag har haft lite pluggtorka på senaste, det har vart jobbigare än vanligt
att plugga. Inte för att jag tycker att det är tråkigt utan
det har helt enkelt gått trögt. Så jag har läst ett kapitel om dagen
och äntligen så är ännu en av väldigt många böcker lästa.

Så jag har nu läst klart en bok om TSB-metoden.
Trygghet, Samarbete, Bestämmande.

Jag vill tro att det alltid finns saker att lära om varandra,
av sina erfarenheter och tankar. Av alla som håller på med djur.
Man kanske inte håller med om allt men som sagt det finns alltid
något som man kan snappa upp, på med inlärningsfiltret
och sug åt dig av det du tycker är logiskt. Så TSB metoden.
Ja det fungerar nog på de flesta hundarna men jag känner mig inte helt hemma på det som kallas för bestämmande rollen.
Men det är nog för att jag har en Alta hemma.
På gott och ont så är denna ras lite egen,
helt fantastiskt men väldigt speciell.

Om jag ska dra ett exempel mellan hundar som jag har haft runt mig
och tränat, Min allra första underbara Sky som jag hade hand om på dagliga promenader, en Colliehane som snabbt fäste sig vid mig lika mycket som mitt lilla hjärta brann för honom. Jag var 12 år
och gick ut med han en gång om dagen, gärna i flera timmar.
Han var stor för att vara Collie och det var många gånger som folk skrattade och pekade när jag var ute med honom,
ja han var ju större än mig!

Att använda lek som beröm var det bästa han visste och när han en gång
nästan drog omkull lilla mig där i Rissne så röt jag ifrån,
ni vet lite ”Nu slutar du Sky och lyssnar på mig!”
Hans värld gick i tusen bitar. Så han gjorde om och han gjorde
rätt vilket resulterade i en halvtimmas lek ute på ängarna.
Så vidare till nutid. Alta tar ett lekskutt och drar nästan omkull
mig. Jag säger till med barsk röst. Hon kollar på mig och jag lovar
om hon kunde skulle hon skratta åt mig och peka finger.

Skäll på mig och då jävlar ska jag ge dig ett helvete. 

Denna lilla Alaskan malamute dam måste jag charma.
I hennes fall går det inte med en bestämmande roll.
Jag måste vara smartare. Drar hon i kopplet?
Ja då stannar vi tills hon kommer in till mig,
mitt jobb då är att vara roligast i hela världen,
eller ha något otroligt gott i fickan.

Om jag blir barsk och ”hård” så lägger hon till samma beteende,
vill jag ha denna kamp med min hund?
Svaret är väldigt enkelt. Nej.

Så det här med att vara smartare än henne när hon är lös…
Folket, jag kämpar! Och idag släppte något.
Bästa rundan sedan hon vart könsmogen!

Hon höll sig nära, kom in och busade med mig i snön,
hon vände när vi stötte på vilt och väntade in mig när jag inte var
lika snabb som henne mellan stock och sten. Varje inkallning
var någon som hon tyckte var lika roligt som jag tyckte,
för då var det dags för lite tricks, lek, brottningsmatch,
kolla under en sten eller traggla lite fot.

Hela rundan var vi ett team och hennes följsamhet var på topp.
Jag vill tro att senaste månadens resultat är för att jag har kastat bestämmande rollen åt helvete och fokuserat på Samarbete & Trygghet!

Använder ni er av TSB-metoden och vad tycker ni om denna? 
Fungerar detta bra för dig och Din hund eller har du gjort som
mig och valt vissa bokstäver av denna ideologi?

🌸 Sara

 

Kommentera

