Inskolning när jag ligger nedbäddad!

I måndags slog migränen till, lite sådär så att värmefläkten vid skrivbordet var på och dunjackan likaså och ändå satt jag och skakade med huvudvärk på högsta nivå. Igår vid lunch gav jag upp och sov fram till kvällen och nu börjar det släppa lite grann.. Underbart när man verkligen inte ”har tid”. Men både idag och igår så har hundarna fått stå några timmar i hundgården och jag ser deras inskolning äntligen som klar.
Och då menar jag några timmar ej att de ska bo i hundgården,
våra hundar bor hemma, i soffan och (ja även i sängen) med oss. 🙂

När jag har skolat in våra hundar i hundgården så har jag
sett till deras individer och byggt på med att det ska vara roligt
att vara där inne. Där får de leka, ha större leksaker och ätit god mat.
I korta stunder som byggts på med längre stunder, många gånger
har jag suttit med dom eller lekt runt i hundgården.

Men något som är viktigt som jag vill lyfta är att jag tror inte
att alla hundar mår bra av att gå i hundgård,
snarare väldigt få.

Vår draghund får man släpa ut från hundgården när vi ska hem igen..
det märks att hon är avlad för att kunna stå i hundgård,
vilket hon också visar starkt! Hon älskar att ta en tupplur i utedelen
eller sitta och kolla på hästarna, varför inte tugga på ett märgben i skuggan? Yla lite på stalltjejerna som kommer och bara är sådär glad och struttig! Brooklyn som är hemmagrisen själv springer fram till garaget varje morgon, där inne finns hennes älskade bädd och bollen som man kan tugga och suga på i timmar! Det är också enda stället där Alta låter Brookie krypa ner och skeda mot Altas fluffiga päls! ❤

Helt ärligt var jag lite rädd att Brooklyn inte skulle trivas där inne,
att hennes små stunder i gården skulle vara ett konstant tjurande!
Men den som inte testar sig fram får aldrig veta!
Och hon älskar att få vara där med Alta.

Så om man vill testa det här med hundgård finns det några saker som är väldigt viktigt att ta i beaktelse.

  • Hur reagerar min hund på att stå i hundgård? 
    Ha ett öppet sinne och se inte mellan fingrarna,
    Känner du din hund så ser du snabbt om denne trivs
    med möjligheten till en hundgård eller inte!
    Lyssna på din hund och alla hundar trivs inte i hundgård!
  • Bor vi enskilt? 
    Smäll inte upp en hundgård med tron att hundarna ska vara där några timmar / dag om ni har människor i rörelse i ditt område.
    Det finns allt för många idioter där ute! Sätt inte era djur i fara!
  • Låt inskolningen ta tid! 
    Skynda inte med inskolningen! Gör hundgården till ett roligt alternativ, nästan roligare än att vara hemma! bygg upp tilliten
    och tryggheten med din hundgård och skynda långsamt.
    Ha delmål med din inskolning och låt varje mål ta sin tid.
  • Jordbruksverkets regler! 
    Jordbruksverket har regler och riktlinjer på hur en hundgård ska vara anpassad. Jag anser att man skall gå efter dessa regler och gärna
    låta hundgården vara större än vad jordbruksverket anser,
    glöm inte heller att göra rent i hundgården en gång om dagen! 🙂

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om vart man kan köpa hundgård
det inlägget kan ni läsa Här.

Nu ska jag och hundarna bädda ner oss igen med en stor kopp te
och hoppas på att imorgon då är migränfan helt borta så att jag
kan komma till jobbet och Kick some as igen! 🙂

🌸 Sara

Kommentera

