Svenska tack!

När jag var färdigutbildad ekonomiassistent och klev in här på kontoret på söder kändes det som att jag klev in i ett annat land, folk pratade inte samma språk som mig. Det var Periodiseringar, reserveringar, risk 0-5, kreditfakturor, omköp och likviditet.. Say what?!
Välkommen till Factoring världen.
Nu fyra år senare kastar även jag dessa ord runt mig och tror,
nästan räknar med att alla andra ska förstå.

Vi är likadana inom hund.

Det är föremålsintresse, BPH, Dominans, Ledarskap,
Korrigeringar, DW/WP, Shejping, Targeting..
Ska jag fortsätta?
Det är en väldigt liten del av hundsverige som verkligen,
genuint förstår sig på dessa begrepp och om sanningen ska fram
så betyder dessa begrepp olika för nästan alla.

Jag fick ett väldigt intressant samtal i fredags där jag fick förklara
vad dessa begrepp betyder enligt mig. Första gången som jag faktiskt ställdes inför att översätta dessa begrepp till ”Svenska” i min mening.
Helt ärligt, jag svettades. Det var riktigt jobbigt men det var bara
att svara ärligt och efter att jag la på så förstod jag att dessa begrepp är verkligen bara meningar som kan tolkas så otroligt olika.

Jag väljer metoder som är mjuka med en viss dos av korrigering,
alltså där jag kräver min uppmärksamhet av djuren men också
där med ett mjukt och logiskt tänk. Balans och sunt förnuft.

Men jag måste erkänna att vi måste sluta kasta dessa begrepp på varann,
utan eftertanke och förståelse över att många känner som jag gjorde när jag klev in på kontoret här på Söder. ”Svenska tack!”

46155_422111077422_615602_n.jpg

🌸 Sara

2 thoughts on “Svenska tack!

  1. Jag håller verkligen med dig! Vi gömmer oss bakom orden och trycker ner dem som inte förstår, inte är ”på samma nivå”, det är en elitism som är skrämmande och bara gör att den vanliga hundägaren som kanske inte har intresse av att läsa en massa böcker om etologi och hundpsykologi hamnar utanför, det skapar en klyfta som gör att de istället vänder sig till en quick fix på TV om de har problem med hunden, för det verkar ju fungera och de uttrycker sig så förrädiskt lättbegripligt och hänvisar till sunt förnuft…

    Gilla

Kommentera

