Skjut inte hunden! 

Jag har hittat min bibel, för arbetslivet, för mig själv, för fortsatta samarbeten, för mina relationer och för mina djur.

Skjut inte hunden är en bok som numera ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har äntligen förstått helheten med shejping, klicker och hur alla de olika inlärningssättet slår på oss, organisationer och djur. 

Så igår åkte klickern fram för ett shejping pass. På en kvart lärde sig Brookie att sätta båda tassarna på ett superlitet lock. Medans jag shejpande fram detta så stod sambon och muttrade ”locket är för litet det kommer aldrig gå!” Säg aldrig, aldrig till mig människa! 

Hon satte det. Hon lärde sig att stå med båda tassarna på det här lilla, lilla locket på 15 min!! Endast genom att uppmuntra egna initiativ och förstärka i varje steg där hon närmade sig ”rätt” moment! 

Imorgon är det dags för mig att ha hästen, i väntan på veterinären så blir det ett shejping pass. Målet är att han ska trycka knät mot krubban. Om jag gör rätt ska detta vara inlärt på mindre än 20 min. 

Om ni är intresserade av saker som detta kan jag verkligen rekommendera denna bok! Får ens tankesätt att vakla till lite grann men jag lovar att du kommer ha ett helt nytt bättre tankesätt efter att ha läst boken! 

🌸 Sara 

Kommentera

