Passivitet & Skvallerträning!

Idag tog jag lillvargen Alta och åkte iväg till Kista. Träffade finaste Laura och hennes dotter Molly.
Alta kråmade sig för alla människor och var verkligen super duktig! Hon älskar människor
och som vanligt när hundarna är iväg är det många som kommer fram, klappar och berömmer.
Detta värmer något enormt! ❤

Tillskillnad från alla andra gånger som vi vart iväg så hade jag för första gången nosgrimma på Alta.
Efter perioden när hon gick på dagiset har hon börjat med att ibland dra till i kopplet.
Inte så att hon kastar sig utan mer, går bestämt.
Gärna mot någon människa som står och ler och hejjar på glatt. Typ folk som vill hälsa.
När Alta går bestämt framåt så har inte jag så mycket att sätta emot.
Hon är förjävla stark när hon vill och det som är svårt är att dessa utomstående
människor gör detta av ren glädje men det blir så himla fel.
Så jag hade nosgrimman på idag och till min lättnad så insåg jag att det var första och sista gången.
Hon lyssnar bra på korrigeringar även i miljöer som dessa, söker kontakt och håller sig nära
så det här beteendet kommer nog gå relativt snabbt att jobba bort! 🙂

Så hem med en trött Alta och in med Brookie i bilen.
Ut i skogen för att träna skvaller. Så jag körde ut, ut dit alla rådjur, hjortar, vildsvin och harar är.
Och står där, klickar varje gång hon står stilla och markerar.. Väntar på något djur och
inser att där just på stället där de alltid är finns inget vilt idag. Inget alls.
Så vi tränades lite trick, skvaller när Brookie fick upp ett spår och jobbade vidare på kontakten.
Lilla tjejen gör framsteg! Tillslut hoppade vi in i bilen och åkte hem igen..
500 m från vårt hus hoppar det runt rådjur…. Varför åka till dom när de gått till oss? 😂

 

Hur som är jag väldigt nöjd över denna dag med hundarna. Båda har fått lite egentid
och tränats inom de områdena som de behöver tränas inom. Båda hundarna ligger
nöjt och sover så nu är det dags för mig att kasta mig ner i ännu mer hundplugg!

Trevlig kväll! 🌸 Sara

Kommentera

