Malamutespecialen

Igår var det dags för Malamutespecialen utanför Sthlm.
Men som vanligt med mig när jag är iväg på olika hundsaker försöker jag suga in allt som
händer på ett område, hur olika hundar och ägare är på platser som dessa slutas jag aldrig förvånas över.

Vi har de som är sociala, hjälper till och hejjar på mot även de som kanske ses som lite ”konkurrenter”
(Älskar dessa människor, Keep Going!) .. Sen har vi de som är precis tvärt om. (Varför?)
Vi har hundar som har en helt grymt bra basträning i passivitet och så har vi dom som stressar
upp sig själva till en nivå som kanske inte är helt hälsosam.
Många av dessa hundar gör utfall, frenetiskt slickar på tassarna eller fokuserar på allt förutom ägaren pga. stress.
Och det jag reflekterar över är att dessa hundar ställs nästan aldrig ut, dom är bara med som sällskap.

Min tanke här är då, varför väljer man att ta med denna hund?
Varför bygger man inte vidare på en sund och stabil grund innan man utsätter hunden för denna miljö?

Jag vill tro att det handlar om att man ser detta som träning, att ens hund som inte är helt Bra
i dessa situationer behöver träna. Att det förhoppningsvis handlar om okunskap.
Låt mig jämföra med en människa som har extrem ångest vid specifika situationer..
Man tar inte denna människa och bara sätter denna i situationen som skapar ångest
och tror att detta då försvinner, utan man tar ett litet steg i taget,
tillslut så kommer ångesten iallafall inte vara lika stark vid denna situation.
Lite så vill jag iallafall tro att vi måste jobba med våra hundar.
Ibland kanske det är bättre att låta hundarna vara hemma.

Men iallafall, Malamutespecialen!
Emeli ställde underbara Fröja som jag bara blir mer och mer imponerad av!
Här har vi ett underbart exempel på en bra passivitetsträning,
förarkontakt och ren glädje i det hon får göra med sin ägare.

När andra hundar var lite taggade låg hon nöjt i gräset och vilade!
Underbara Fröja! ❤️En 2a Plats fick dom och både Emeli och Fröja var helt grymma! 🎉

2 thoughts on “Malamutespecialen

  1. Jag kan nog tänka mig att det även handlar om att en del ägare inte ser stressbeteenden hos sin hund. Ja träning i små steg och hålla avstånd. Vi slutade med utställning pga att våra inte tycker om utställningstillställningar (vi var väl heller inte så superintresserade). Vacker bild 🙂

    Liked by 1 person

  2. Hej Sofia, tack för din kommentar! 🙂
    Ja jag vill också tro att man gör detta i ren okunskap eller välmening men det är också så skönt att se som ni gjorde att man tillslut ser detta och vidtar vissa åtgärder. 🙂 Ja det ska vara roligt annars kan det vara! 😉 Trevlig kväll! /Sara

    Gilla

Kommentera

