Men jag saknar dig varje dag…

Idag fick jag svara på en fråga som jag även ställt mig själv många, många gånger. Hur kan jag helhjärtat lägga ner hela min själ i intresset runt hundarna efter Amys död? Hur reser man på sig efter något så fruktansvärt och kör igen? 

För jag kan inte sticka under stolen att min förra hund vart slaktad rakt av. Att hon vart ihjälbiten och att jag hade henne i mina armar trasig som få. Efter det hade jag faktiskt ingen lust. Inte alls. Det tog tid.

Sommaren 2012 hände detta. Det var början på att hela livet vändes upp & ner. Allt raserade och hela livet kändes som att jag höll på att  drunkna. Jag hade ett mål. Jobba och betala räkningarna. 

Med vänner vid min sida och en kille med ett otroligt stort hjärta så började jag försöka bearbeta det som hade hänt och pussla ihop något slags liv igen. 

Nu kan jag prata om det utan att bryta ihop vid första meningen..  Det har gått över 3 år. Nu kan jag stå med hundar vid min sida utan att hjärnspökena knackar på. Men jag erkänner, ibland står jag och lugnar mig själv innan jag klarar av att öppna ytterdörren, för bilderna av ens hem dränkt i blod är något som kommer ta tid att suddas bort från näthinnan. 

Så min väg till legitimerad hundpsykolog är också ett sätt för mig att bearbeta och förstå. Förebygga och förhindra. Ingen ska behöva gå igenom det jag gjorde! Och jag vill hjälpa till att förebygga sådana situationer. 

Men det är en lång väg, jag bryter fortfarande ihop, jag drömmer fortfarande mardrömmar och ibland hör jag hennes tassar mot golvet. Men för min egna skull och andras skull så tänker jag fortsätta kämpa, förstå och förebygga. 

Så hur orkar jag fortsätta? Varför gav jag inte upp? Enkelt, om jag kan förhindra en sådan situation pga okunskap hos hundägare så har jag gjort så att en människa slipper gå igenom det jag gjorde.

  

Kommentera

