Ta lärdom av våra fyrbenta

i all litteratur som jag numera gräver ner mig i gällande inte bara hunden som djur utan även vargen och slutligen oss, människan så inser jag att Jag som så många andra springer i full fart efter alla mål som man ”måste” ha. För herregud inte kan man gå igenom livet utan en plan. (en plan som har rätt status såklart.) och för att nå dessa planer kör vi slut på oss själva. 

Mår vi bra av att leva såhär? Men det är klart i dagens samhälle kan vi inte lägga oss platt med en snus i underläppen och pilla oss i naveln heller. Även om man kanske vill just det vissa dagar. 

Så våra fyrbenta vargar som lever i flock och i nuet, frihet men med en plan. Att överleva. De jagar, de tar hand om familjen och de har alla en egen roll och uppgift i sin flock att bidra med. Men de lever i nuet, de känner och agerar. De lever.

Jag inser att hur knäpp jag än låter måste jag hitta balansen, se och lära från dessa fantastiska djur. 

För en plan ska man ha, räkningarna måste betalas men man får nog inte glömma nuet, inte glömma sina egna känslor och agera efter den roll man har. För annars känner man nog som vi alla ibland känner.. Att man är jävligt trött på att springa sig trött för något som kanske kommer sen. 

Hitta balansen och njuta av tiden vi har nu, i en balans där vi tar hand om varann och gör saker efter vårt egna driv och kompetens. 

  

Kommentera

