Flyktingkatastrofen

Jag byter kanal när nyheterna sätts igång, en snabb blick på Aftonbladets hemsida och den där jävla klumpen i magen slår till. Jag vill bara skrika rakt ut: Jag orkar inte se mer!!

Jag har den lyxen. Jag kan blunda. Jag kan springa hem till hundarna och krampaktigt krama om dom och stoppa huvudet i sanden.. Så jag har feber och åker hem. Hem för att bli frisk, med en sjuklön. Jag traskar runt i vårt hem och planerar om hur vårt allrum ska se ut efter den nya inredningen. 

Tusentalsmil bort kämpar människor, i min ålder för att överleva. De inser att de kommer dö om de stannar där de är och försöker fly med risken att dö påvägen. Och många gör det. Varje dag. De får se saker som en annan ser på film, deras vänner och familjer skadas, dödas runt dom och allt de vill är att ha en trygg vardag. Säkerhet. 

Förstår ni hur skevt det är? Varför ska jag få lalla runt i min jävla bubbla medans människor sköljs upp på en strand döda, eller kvävs i en jävla lastbil. Fattar ni inte hur fel det är? Kan vi sluta peka på andra och göra något åt det här för en jävla gångs skull?! 

Vi kan inte blunda. Det var bara tur att vi föddes i det livet vi har idag. Helt ärligt Jag mår illa över de klyftor som är, att det är så sjukt orättvist och att man tycker att det är okey?! 

Och till de som tycker annat: Varför är just DU viktigare än någon annan? Varför ska DU få sova i en varm säng när en hel familj sover under en bro? Kliv ner från era pedistaler och inse, människoliv har samma värde, ingen står över någon annan. Om det var du som flydde för livet skulle du inte slå bort en hjälpande hand. 

Ensam är fan inte stark!

INGEN ska behöva fly för sitt liv, känna otrygghet eller bära på ärr som aldrig gör en hel igen. INGEN. 

Så gör något. Något litet iallafall. Skänk en liten peng i detta kaos, 150kr. Det du annars lägger på två bärs på krogen. 

#flyktingkatastrofen

Kommentera

