Aktivera hund i vardagen 

Att aktivera hund kan ske på helt olika sett, man kan gå ut på en timmes promenad med nosövningar, miljöträning eller kommandon som: hopp upp på stenen, trycka på bänken med tassen eller annat skoj som man ser påvägen av sin promenad. 

Hur man tränar sin hund är helt upp till sig själv och intresset som ens hund har. 

Jag tycker om att kombinera min vardag med hundträning. Om det är fint väder ute åker jag gärna till stan och tar en lång fika med en vän. Hunden är självklart med! Då får hunden träna passivitet som för mig är en grundsten gällande en trygg hund. Eller ut och gå en promenad och köra lite DW träning i samma veva. (Men håller endast hundar som tränas inom dw, du slänger alltså inte ”bara på” kedjor och kör för då kan jag garantera att du kommer ha en hund med trasig kropp inom en snar framtid.) Varför inte en tripp till  stallet och köra lite hinderträning på ridbanan. Det finns så otroligt mycket man kan göra med sin hund som faktiskt inte tar så himla lång tid av dig som ägare. 

För lite mer än två år sedan jobbade jag fruktansvärt mycket, jag bodde väl i princip på kontoret och fortsatte jobba hemma. Tur för mig har jag en arbetsgivare som då lät Brookie vara med mig på kontoret just för att kunna pussla ihop jobb och liv. Så när jag kom hem om kvällarna fanns det inte så mycket ork över.. Så jag la in kommandon och tricks på typ.. ALLT! 😂

Nedan har ni en film på vad Brookie gjorde när man sa ”är du hungrig?” Alltså innan hon skulle få sin middag. 

  

Kommentera

