Vad är det som händer? 

Jag har aldrig tidigare vart rädd när jag har gått ute. Oavsett tid på dygnet så har jag promenerat från A till B med en fyrfotad vid min sida. Min förra hund markerade starkt så fort någon avvek från det normala. Så om någon gubbe stod i en buske så var hon snabb att markera, göra utfall, och vaktade mig som aldrig förr. Hon gav sig inte förrens de vände! Sen om detta är rätt eller fel enligt ren hundträning skiter jag i. För jag behövde aldrig vara rädd! 

Jag har fler gånger än vad jag kan räkna ihop vart ute och gått själv i Tensta, Rinkeby, kista, akalla, Hässelby, Bålsta ja you name it, på helt fel tider av dygnet men aldrig har jag behövt vara rädd.

Fram tills nu. 

För något har hänt. Senaste tiden blir tjejer våldtagna, misshandlade, DÖDADE, när de ska hem från jobbet, ut och jogga eller ner till stallet. I lilla trygga Sverige

Så idag när jag åkte iväg med Brooklyn, ner till spåret vid vattnet så ser jag en moped. Men ingen människa som verkar ha denna moped.. Precis vid en halvö, men ingen var där? Då vart jag för första gången rädd. Jag valde att stänga av musiken i öronen och att ha koll. När jag sedan gick förbi en ensam solstol utan att någon var i närheten höll jag mobilen hårt i handen och vände tillbaka till bilen.. Den stunden spelade det faktiskt ingen roll att jag har en amstaff eller en stor jävla draghund vid min sida. Jag kände bara ett stort obehag.

Det ska inte vara såhär. Vi ska kunna ha musik i öronen, ta den där springrundan och fundera på livet utan att behöva vara rädda. Mina tankar går till alla de drabbade familjerna till årets händelser och jag hoppas innerligt att vi fortsätter kämpa tillsammans så att alla kan gå utanför dörren, själv, med hunden eller med vännerna utan att; Ha nycklarna i handen, redo för strid, utan att behöva stänga av musiken i öronen, utan att behöva ringa en vän för att få ”sällskap” och ständigt säga vart man är.. Utan att behöva känna ett obehag. ❤

Kommentera

