Följsamhet Hund

Okey.. Följsamhet.. Jag brukar lägga hundträning i olika nivåer,
för att komma till nivå 5 behöver du klara nivå 1.
Steg ett är alltid, alltid kontakt. Följsamheten bygger på kontakten.
Du vill ha en hund som följer dig, som tycker att Du är rolig och som söker din Kontakt.
Jag har hört argumenten ”Det ska bara funka” eller standard ”hunden är helt vild och skiter i allt”
Njaaa… Hunden skiter i Dig. För att Du inte har ansträngt dig. Enkelt.
Så om du är på nivå 3 och plötsligt ”skiter hunden i allt”,  då är det dags att backa ner till nivå ett och jobba dig uppåt igen.

I mitt huvud så jämför jag hundträning med Super Mario. Dör jag i ena världen och liven börjar ta slut så hoppar jag alltid tillbaka till värld 1. Kör igenom alla banor och samlar på mig liv och pengar. Sen kan jag kasta mig tillbaka till världen som är lite svårare. 

Lite samma sak är det med hund men det man bygger upp är självförtroendet. Om du gör fel tio gånger och får skäll varje gång, är du lika taggad på att testa igen då? Inte direkt va?
Peppa hunden, visa att ni klarar det tillsammans och jobba er vidare på det,
det ska vara roligt att träna inte något som ger ångest.

Jag skrev tidigare att jag har backat tio steg med hunden..
Det som har hänt är lite som mannen här hemma ibland skriker ut ”Det är masken!!! Det är LATMASKEN!” Ibland undrar jag om han har torretts? 😂

Jag erkänner, det är den där jävla latmasken som har gjort sitt. Och när jag är lat så slutar Alta bry sig.
Jag bjuder på en Fail film nedan. Morgonens inkallning. mjääääh, fjärilen var lite roligare än matte.

Så jag får backa till nivå 1, samla liv å pengar! Nu är det en promenad per dag med linan på och traggla kontakt och inkallning igen.
Det är nästan så att jag borde ha långlinan jämt! Bara för att jag inte ska kunna lata till mig.
För har vi inte alla fallit dit emellanåt.
Du drar på hunden kopplet, slänger på musiken i öronen och går ut. 
Bara går. Sen när rundan är slut så slänger du in hunden och chrashar framför soffan. Lite nöjd sådär för nu har du väl vart ute på en långis med hunden, bra hundägare, klapp klapp på axeln.. 

Folket. Nej, vi jobbar inte så! Det är slut med latmasken! Det är inte Du som ska ut och gå, (gör det på din egna tid människa!)
Din hund får äntligen sin stund med Dig. Engagera dig, skutta, lek, ge kommandon
var den där hundföraren som din hund Vill följa. Varje stund med din hund ska bygga på kontakt. 🙂
Följsamhet får du inte genom att endast vara. Du måste anstränga dig.

Så det är bra nu, jag tillsammans med några av er kanske(?) Slänger iväg den där jävla masken.

Tillbaka till att traggla kommandon på egna promenader, gömma sig i skogen och skutta runt och leka som aldrig förr.
Sen får det ta en stund innan allt sitter klockrent igen och när det väl gör det så underhåll kontakten,
annars blir det som Alta. Fjärilen är så mycket roligare.. 🙂

Ett tips till er med stora hundar som du har långlina på, det gör förjävla ont att hålla i den där linan om de sticker. Jag knyter ihop änden av linan som nedan och håller i den delen. Då har du ett bra grepp om något skulle hända (störningsmoment) och riskerar inte att få händerna sönderslitna av linan. 

 


Kommentera

