Jag borde..

Jag Borde typ klippa gräset..
Storstäda.. Bygga ihop bänken… Köpa färg… Lägga upp min höst plan..
Gå igenom mina kläder och rensa…

Istället sitter jag här och glor på hundarna i hundgården..
De har fått sig en skogspromenad och ligger och vilar.
Jag vill ut å träna, leka lite med hundarna kanske åka och bada med dom..
De verkar inte vara lika taggade på mina ideer..


Lika trött som jag är på mig själv för tillfället över att jag är så jävla oproduktiv
så är nog hundarna lika trötta på att jag inte ger dom en lugn stund..
Så jag ska dricka upp min fjärde kopp kaffe, släpa ut den där jävla damsugaren,
gräsklipparn göra någon jävla nytta .. efter det blir det lydnad på ridbanan!

Och de här med lydnad är ju fantastiskt gärna om man har en kontaktsökande hund,
om man inte har det så är det så sjukt frustrerande till och från, men jag har hittat ett perfekt sätt,
blanda lek med lydnad. Har du en hund som är föremålsintresserad? Ta med ett föremål och lek,
få upp hunden på en energinivå där du kan leka men ändå snabbt får ner hunden på en bra nivå.
(här är det lätt att man kliver över energinivån så att hunden går in i en fin stressad nivå,
då går det mindre bra att lägga till kommandon.) Hur som, lek, lek, lek och sen kommando.

Ex på hur jag jobbar med Alta, leker och sedan ställer jag mig på banan och lägger till ex. Fot!
Då kommer hon snabbt in på vänster sida och söker kontakt till tusen. Varför?
Jo för att hon vet att då blir belöningen, lek. När hon är på den där perfekta nivån
igen så bryter jag leken och kör några kommandon sen åter till leken igen.

I det här så har vi hittat vårt sätt att träna lydnad, att ta ut henne och ”stenhårt”
endast köra kommandon går inte. Då stirrar hon i backen och går in i sin malamute bubbla.
Anpassa träningen efter hundgrupp samt individ. Brooklyn jobbar bäst under positiv förstärkning endast,
rolig röst, glatt och väldigt tydligt. Lägger jag in lek blir hon jätte förvirrad och gör absolut ingenting (ordagrant)
hon ställer sig och stirrar nervöst ner i backen.. å som sagt, lär känna hunden och anpassa träningen efter individ.
Och våga testa dig fram, allt går man måste bara hitta verktygen som passar till just Din hund! 🙂

Kommentera

