Hundgården uppe…typ.

Förra veckan kom leveransen som jag har väntat på.
Vår efterlängtade hundgård. Vart en större modell på 17 kvm från Lundhs Produktion AB.
D
å garaget inte har börjat byggas ännu fick sambon med grannens hjälp upp hundgården på en provisoriskt del av tomten så att hundarna kan börja få en timmas lek och stoj i hundgården varje dag. Just för att vänja sig och se hundgården som en positiv miljö
innan hårdträningen inför fler timmar börjar när garaget är uppe.

Och i all denna träning och planering glömmer jag alltid en viktig sak.
Alta är inte ens ett år gammal. När man slänger en snabb blick på den lilla malamutedamen så ser hon vuxen ut, hon är ärligt talat gigantisk. Väldigt lugn och har inget av det där valpseendet eller beteendet kvar. Och där luras jag snabbt och ställer allt för höga krav på henne. Många gånger slutar det med att jag blir arg på mig själv som lägger ribban lite för högt just för att jag missar att hon faktiskt fortfarande är unghund.

Så jag tvingar mig själv att backa bandet, lägga ribban på en bra nivå för att stärka hennes självförtroende och fortsätta bygga en stabil grund. Så idag blir det inte ut och springa, WP eller lydnad. Idag blir sista träningsmomentet skogen. En helt vanlig skogsrunda
med lite kontakt och sök i skogen. En bra nivå som lämpar henne,
unghunden på 65cm i manke och över 30kg tung…”valpen”.

Alta

Kommentera

