Frågestund

En vecka kvar.
En vecka tills jag går på en månadsledighet.
En vecka tills uppfödaren kommer hit med valpen.

Så nu är allt inhandlat, kurser fram till sommaren är bokade och träningsschemat
under hela december/januari är uppskrivet. Jag tror tillåmed att vi har hittat vår framtida instruktör och han bor en halvtimma ifrån oss! Kan inte bli så mycket bättre.

Och många som nu vet att vi ska få hem en till hund i hemmet har dundrat på med frågor,
Ni har ju redan en hund? Varför ska den hunden stå i hundgård men inte Brooklyn?
Vad menar ni med arbetshund?

Så jag tänkte svara på alla era frågor lite snabbt här i bloggen.

Ni har ju redan en hund?
För er som inte vet om detta så har jag tidigare haft två hundar. Brooklyn och Amy
en Bordercollie blandning. Att ha en arbetshund samt en sällskaps hund i flocken ger en sådan otroligt fin balans, inte bara i flocken utan även för dig själv. För om man vill träna hund alltså mer än en långpromenad / dag men även uppskattar den delen som sällskaps hundar har, en jävla massa mys och sällskap i hemmet så får du det bästa av två världar
när du har en arbetshund samt en sällskaps hund. Om du då plockar bort en av dessa två så blir det fruktansvärt tomt. En stor del saknas. Så nu när timingen fungerar perfekt väljer vi att få hem en till hund, en arbetshund som pusslar ihop den sista biten för att få den ”perfekta” balansen. (Enligt mig.)

Varför ska den hunden stå i hundgård men inte Brooklyn?
Rasen vi får hem är en drag hund. En hund som kommer få tränas 6 dagar i veckan och som på dagarna senare kommer stå i hundgård. Om man har en hundras som denna,
ger den all träning den behöver och att den får vara med oss i familjen alla timmar utöver de timmarna vi är på jobbet mår inte denna dåligt av att få stå i hundgård, snarare tvärt om! Jag ska dra en parallell till min förra hund, hon ville hellre vara hemma i sin trygga miljö än att vara på ett hunddagis. Jag försökte ha henne på ett hunddagis i tre månader och det slutade med att hon rymde 4 gånger (dök upp utanför mitt jobb) och att hon fick magsår. Detta för att hon mådde bättre av sin trygga miljö. Brooklyn däremot älskar att få vara med, visas bland folk och sova under en varm filt.. Men hatar att jobba.
Två helt olika typer av hundar helt enkelt. MEN, tanken är att skola in Brooklyn i hundgården hon med, men detta när vi vet att hon kan gå in i värmen antingen in i huset eller ett rum till garaget. Lösningen idag där jag har Brooklyn är inte optimal och måste så småningom lösas. Så senare kommer båda hundarna få gå tillsammans men först när det är lite mer Brooklyn anpassat. 🙂

Vad menar ni med arbetshund?
Det som menas med arbetshund är alltså en typ av hund som får jobba dagligen.
Detta genom annat än vanliga promenader. Om sanningen ska fram så blir inte en brukshund/arbetshund trött av en vanlig promenad. Du kan gå ut i timmar och jag lovar att hunden är lika jävla pigg dagen efter. Här krävs det mer, en arbetsuppgift!
Vad det kan vara varierar på vad man vill arbeta inom. Ex är att hunden ska få uppgiften att  använda nosen till att spåra fram en människa/djur/föremål.
Att dra på något med olika kommandon, att få springa med och ha koll på föraren och lyssna på diverse kommandon. Att få ett lydnadspass med fullt fokus eller valla diverse föremål. Listan är lång på vad man kan göra och de olika arbetsgrupperna/Hundtyperna som härleder till de olika jobben är ännu längre.

Men kortfattat, en arbetshund måste få ett ”jobb” för att må genuint bra.
Då räcker det inte med ett varv runt kvarteret.
Om du har en renodlad sällskapshund kan du dock trötta ut denne med en längre runda och ständig vardagslydnad och intresset för mer jobb utöver detta kan vara svårt att trigga fram. (Brooklyn)

Jag avslutar med en klassiker, en film som står mig så jävla varmt om hjärtat,
Här har ni arbete, kärlek och kontakt allt som alla hundförare vill ha med sin flock!

 

