Bad blood – Bastille

Det är konstigt det där med kulturkrockar.
Att jag som är uppfostrad med den kulturen som jag är uppfostrad
i ibland möts av en helt annan värld, och ärligt, i vissa fall verkligen inte
kan hantera denna krock. Jag blir mållös. Att då backa och inse att detta
handlar om två helt olika kulturer som krockar i 180 och jag kommer aldrig förstå
denna människa på samma sett som den människan aldrig kommer förstå mig..

Det är fan svårt. 

Som idag, när tunnelbanan var en minut ifrån att åka ifrån mig.
Så vi sprang, jag och min lilla hund klädd i dagens hoodie.
I sista sekund hann vi på och dörrarna slog igen bakom oss..
Jag hann inte ens kolla upp i vagnen innan jag kände första smällen.
Kollar upp och ser denna människa som var helt galen, skrikandes
och slår till mig tre gånger till på armen. Jag fick inte vara i den vagnen för henne.
tre meter bort får jag stå med hund. Inte där jag stod, tre meter bort.
Viktigt det där. Och gott folk, jag fick inte damp. Jag var helt jävla mållös.
Och bara stirrade på denna kvinna som skrek och 
använde det hon antagligen
använder i sin värld, skrik och vevande armar.

Att jag sedan var tvungen att halft flippa ur för att kvinnan skulle flytta på sig så
att jag kunde ställa mig vid rätt dörr, där man får stå med hund var helt jävla otroligt.

Detta gott folk är en ren kulturkrock-delux.
För i min värld tar man det lugnt, avvaktar lite och om personen väljer att stå kvar
vid ickehund dörren så kan man snällt säga att det finns kanske någon hundrädd
eller allergisk människa och kan du vara snäll och ställa dig vid den andra dörren?
Inte fan klappar jag på personen en sekund efter att denne kastat sig in i vagnen.
Men tydligen gör man så i dennes värld. Precis som att omgivningen som vanligt
inte gör ett skit för att folk är så idiotiskt rädda för att säga emot.

Jag tycker verkligen att man ska respektera alla, oavsett hudfärg, kultur eller status.
Alla är lika mycket värda. Men det bygger på ömsesidig respekt.
Om alla skulle kämpa för detta kanske vi skulle ha en vardag där tjejer vågar gå hem
i en kort klänning efter en ute kväll utan att vara rädda, killar skulle inte bli misshandlade på tunnelbanan och klyftorna i vårt samhälle skulle bli betydligt mindre.

Tänk till, inte bara på era val i vardagen utan hur ni behandlar andra,
oavsett person och situation.

